دانلود رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی 2021

دانلود رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی 2021
لینک دانلود محصول
رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 400 دانشآموز(185 پسر و 215 دختر) در این پژوهش شرکت داده شدند. به منظور سنجش هوش هیجانی و مشکلات رفتاری به ترتیب از پرسشنامههای تجدید نظر شدهی هوش هیجانی(آستین، ساکلوفسکی، هوانگ و مککنی، 2004) و نیمرخ درجهبندی رفتار براون و هامیل(1978) استفاده گردیده است. پایائی هر یک از ابزارهای سنجش به ترتیب از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب کودرریچاردسون و روائی آنها از طریق محاسبه ضریب همبستگی درونی بین زیر مقیاسهای هر یک از ابزارهای سنجش احراز گردید. نتایج حاکی از پایائی و روائی قابل قبول ابزارها بود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانشآموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و در ارتباط با همسالان همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین تحلیلهای رگرسیونی چندگانه برای پیشبینی مشکلات رفتاری در سه موقعیت خانه، مدرسه و در ارتباط با همسالان توسط ابعاد هوش هیجانی نشان داد که بعد ارزیابی هیجان، مشکلات رفتاری را در سه موقعیت خانه، مدرسه و در ارتباط با همسالان مورد پیشبینی قرار میدهد. همینطور، بعد تنظیم هیجان پیشبینی کنندهی مشکلات رفتاری در موقعیتهای مدرسه و همسالان است.
واژههای کلیدی: ابعاد هوش هیجانی، مشکلات رفتاری، همسالان
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه
1 -1- کلیات ………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
1-2-بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………………. 6
1-3-ضرورت و اهمیت تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 8.
1-4-اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………… 10
1-5-پرسشهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 11
1-6-تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………………… 11
1-7-تعریف عملیاتی…………………………………………………………………………………………………………….. 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مبانی نظری…………………………………………………………………………………………………………………… 14
2-1-1-منشاء هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………… 14
2-1-2-مدلهای هوش هیجانی……………………………………………………………………………………… 19
2-1-2-1-مدل توانایی مایر و سالووی………………………………………………………………………. 19
2-1-2-2-مدل تركیبی گلمن…………………………………………………………………………………… 20
2-1-2-3-مدل تركیبی بار-آن………………………………………………………………………………….. 22
2-1-3-مشكلات رفتاری…………………………………………………………………………………………………. 24
2-1-3-1-اختلال سلوك…………………………………………………………………………………………… 26
2-1-3-2-اختلال نافرمانی………………………………………………………………………………………… 27
2-1-3-3-اختلالات اضطرابی…………………………………………………………………………………… 28
2-1-3-4-پرخاشگری………………………………………………………………………………………………… 29
2-1-3-5-اختلال نقص توجه-بیش فعالی………………………………………………………………. 29
2-1-3-6-كمرویی……………………………………………………………………………………………………… 30
2-2-مروری بر پژوهشهای پیشین…………………………………………………………………………………….. 31
2-2-1-رابطهی هوش هیجانی با مشكلات رفتاری درونساز………………………………………. 31
2-2-2-رابطهی هوش هیجانی با مشكلات رفتاری برونساز……………………………………….. 34
2-2-3-جمعبندی تحقیقات پیشین………………………………………………………………………………. 40
فصل سوم: روش پژوهش
3-1-جامعهی آماری………………………………………………………………………………………………………………. 42
3-2-نمونه و روش نمونهگیری……………………………………………………………………………………………… 42
3-3-ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………… 43
3-3-1-مقیاس تجدیدنظرشدهی هوش هیجانی……………………………………………………………. 43
3-3-1-1-روایی و پایایی مقیاس تجدیدنظرشدهی هوش هیجانی……………………….. 44
3-3-2-نیمرخ درجهبندی رفتار……………………………………………………………………………………… 47
3-3-2-1-پایایی و روایی نیمرخ درجهبندی رفتار…………………………………………………. 48
3-4-شیوهی اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 50
3-5-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………….. 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-اطلاعات توصیفی پژوهش…………………………………………………………………………………………… 52
4-2-رابطهی همبستگی بین ابعاد هوش هیجانی و مشكلات رفتاری…………………………….. .53
4-3-پیشبینی مشكلات رفتاری در موقعیت خانه بر اساس ابعاد هوش هیجانی………….. 54.
4-4- پیشبینی مشكلات رفتاری در موقعیت مدرسه
بر اساس ابعاد هوش هیجانی……………………………………………………………………………………………….. 55.
4-5- پیشبینی مشكلات رفتاری در ارتباط با همسالان
بر اساس ابعاد هوش هیجانی………………………………………………………………………………………………… 56
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 59
5-2-رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشكلات رفتاری……………………………………………………………. 60.
5-3-پیشبینی مشكلات رفتاری در موقعیت خانه بر اساس ابعاد هوش هیجانی…………… 63.
5-4- پیشبینی مشكلات رفتاری در موقعیت مدرسه بر اساس ابعاد هوش هیجانی…….. 64.
5-5- پیشبینی مشكلات رفتاری در ارتباط با همسالان بر اساس ابعاد هوش هیجانی…. .66
5-6- نتیجهگیری و كاربرد نتایج………………………………………………………………………………………….. 67
5-7-محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 69
5-8-پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 69
5-8-1-پیشنهادهای تحقیقاتی………………………………………………………………………………………… 69
5-8-2-پیشنهادهای كاربردی………………………………………………………………………………………….. 70
فهرست منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………… 71
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………… 75
فهرست جداول
جدول(3-1) نتایج حاصل از تحلیل عاملی مقیاس تجدید نظرشده هوش هیجانی……………….. 46
جدول(3-2) ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد مقیاس هوش هیجانی……………………………………. 47
جدول(3-3) موقعیتها و گویههای مربوط به مقیاس درجهبندی رفتار…………………………………. 48
جدول(3-4) ماتریس همبستگی ابعاد و کل نیمرخ درجهبندی رفتار(نسخهی دانشآموز)…… 49
جدول(3-5) ضرایب کودرریچاردسون برای نیمرخ درجهبندی رفتار………………………………………. 49
جدول(4 -1) میانگین و انحراف استاندارد نمرات ابعاد هوش هیجانی…………………………………… 52
جدول(4-2) میانگین و انحراف استاندارد نمرات مشکلات رفتاری…………………………………………. 53
جدول(4-3) ماتریس همبستگی بین ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری …………………….. 53
جدول(4-4) تحلیل رگرسیون مشکلات رفتاری در موقعیت خانه
بر ابعاد هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………………………………. 55
جدول(4-5) تحلیل رگرسیون مشکلات رفتاری در موقعیت مدرسه
بر ابعاد هوش هیجانی………………………………………………………………………………………………………………… 55
جدول(4-6) تحلیل رگرسیون مشکلات رفتاری در موقعیت مدرسه
بر ابعاد هوش هیجانی 56
دانلود رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی 2021
لینک دانلود محصول