مقالات آموزشی

وردپرس تم | Serp چیست و چه کاربردی دارد؟

وردپرس تم | Serp چیست و چه کاربردی دارد؟

وردپرس تم | Serp چیست و چه کاربردی دارد؟

Serp چیست و چه کاربردی دارد؟
















2 رای

کلمه SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page و به معنای صفحات نتایج موتور جستجو است. سرپ نمایش داده شده در سرچ‌های یکسان برای هر شخصی با توجه به عوامل مختلفی مثل کاربران ثبت شده، موقیعت مکانی، سابقه مرورگر و غیره متفاوت خواهد بود. به بیانی دیگر گوگل سرپ‌ها را برای هر کاربر شخصی سازی کرده تا مخاطبانش را سریع‌تر و راحت‌تر به هدف برساند. اگر می‌خواهید به صورت کامل با مفهوم سرپ آشنا شوید این مقاله را حتما مطالعه کنید. در این مقاله ما به مواردی از جمله Serp چیست، بخش‌های تشکیل‌دهنده سرپ و کاربردهای آن پرداخته‌ایم.

گوگل همیشه در حال امتحان کردن کارهای تازه است، مخصوصا وقتی که پای نتایج جستجو به میان بیاید. هرچه که باشد گوگل به واسطه میلیاردها جستجو که هر روز توسط کاربران انجام می‌شود، محبوب‌ترین گزینه برای یافتن اطلاعات به صورت آنلاین است. اما دستکاری و پالایش مداوم گوگل در موتور جستجوی خود می‌تواند برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای آنلاین و به‌طور کل افرادی که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند، باعث ناامیدی شود.

امروز سایت شما می‌تواند در نتایج ارگانیک در جایگاه اول ظاهر شود اما وقتی صفحه را کمی پایین‌تر بیاورید دیگر قابل مشاهده نخواهید بود زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو برای بهبود تجربه کاربران، ویژگی‌ها و شرایطی را تعریف کرده‌اند که باعث این امر می‌شود. برای اینکه بدانید Serp چیست، چه انواعی دارد و ویژگی‌هایی آن کدامند یا برای اینکه چند نکته در مورد چگونگی بهینه سازی محتوای خود برای رتبه بندی بهتر وبسایتتان یاد بگیرید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

Serp چیست؟

کلمه سرپ (SERP) مخفف عبارت Search Engine Results Page به معنای صفحات نتایج موتور جستجو است، اصطلاحی که توسط برت تابکه (Brett Tabke) در سال 2000 ابداع شد. به ساده ترین بیان می‌توان اینگونه گفت که سرپ صفحه‌ای است که وقتی در گوگل چیزی را جستجو می‌کنید، نتایج جستجو را به شما نمایش می‌دهد. یک سرپ نرمال و عادی گوگل چیزی شبیه به تصویر زیر است:

سرپ چیست
اگر در گوگل عبارت what is SEO را جستجو کنید، ممکن است صفحه ای به این شکل به شما نمایش داده شود.

اگر شما چنین عبارتی را در گوگل سرچ کنید ممکن است نتایجی که به شما نشان داده می‌شود دقیقا به این شکل نباشد. همه سرپ‌ها منحصر به فرد هستند، حتی اگر دو کاربر در یک جستجوی مشابه یک چیز را جستجو کنند. چنین اتفاقی به این دلیل روی می‌دهد که گوگل نتایج جستجو را برای کاربران خود شخصی سازی می‌کند و سعی در نمایش نتایج مرتبط با هر فرد خاص دارد.

بخش های سرپ (Serp)

تا این‌جای مقاله متوجه شدیم که Serp چیست و در این قسمت قصد داریم به بخش‌های مختلف صفحه سرپ اشاره کنیم: 

  • نتایج پولی: این نتایج به این دلیل در صفحه نمایش داده می‌شود که تبلیغ کنندگان برای قرار دادن آن‌ها در آنجا پول پرداخت کرده‌اند. این نتایج، sponsored نامیده می‌شوند به این دلیل که برای آن هزینه شده است. این نتایج معمولا تبلیغات متنی یا تبلیغ به خرید هستند و با برچسب گذاری بر روی این نتایج به شما نشان می‌دهد که این نتیجه جزو کدام دسته است. ممکن است این نتایج در بالا یا پایین صفحه و همچنین در پنل اطلاعات گوگل (Google knowledge panel) وجود داشته باشد.
  • فهرست‌های طبیعی یا ارگانیک: این نتایج، یک لیست از سایت‌هایی است که در هنگام جستجو برای یک موضوع، مطالبی مشابه با موضوع موردنظر شما دارند.
  • ویژگی‌های افزوده: این مورد شامل یک یا چند لایه بصری است که به سرپ اضافه می‌شود. این ویژگی‌ها شامل مواردی مثل توضیحات چکیده، کاروسل‌ها و موارد دیگر است.
  • پنل اطلاعات گوگل: این بخش در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود و تکه‌های اطلاعاتی را برای افزایش نتایج جستجو ارائه می‌دهد.
بخش های یک سرپ
بخش های تشکیل دهنده یک سرپ گوگل

نتایج پولی Serp چیست؟

نتایج اسپانسر شده یا پولی شامل هر چیزی است که برای قرار دادن در یک صفحه نتیجه جستجو هزینه می‌شود، که این نتایج براساس کلمات کلیدی مرتبط به کاربر نمایش داده می‌شوند. گوگل این نوع نتایج را در چند نقطه از سرویس‌های خود قرار می‌دهد. در سرپ معمولا آن‌ها را در بالا یا پایین صفحه اول پیدا خواهید کرد. دو نوع اصلی از نتایج پولی وجود دارد:

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

گوگل بیشترین درآمد خود را (تقریبا 71 درصد) از طریق گوگل ادز کسب می‌کند. بیشتر این موارد مربوط به تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یا همان تبلیغات کلیکی است یعنی همان تبلیغاتی که در بالا و پایین سرپ ظاهر می‌شود. تبلیغ کنندگان با هر بار کلیک یک کاربر بر روی یکی از این تبلیغات هزینه پرداخت می‌کنند. در حال حاضر می‌توانید با دیدن برچسب Ad به معنای آگهی در گوشه بالا سمت چپ، یک تبلیغ PPC را در سرپ مشاهده کنید.

تبلیغات متنی در گذشته خیلی کوتاه و خشک و خالی نمایش داده می‌شد اما گوگل در سال 2018 تمرکز زیادی بر روی نمایش این نوع از تبلیغات گذاشت و بر روی توسعه آن کار کرد. اکنون می‌توانید عنوان سوم، اطلاعات تماس و حتی کلمات کلیدی داشته باشید که به صفحات سایت شما لینک شده‌اند. البته نمایش تمامی اکستنشن‌ها در تبلیغات گوگل ممکن نیست و در تبلیغی که در تصویر زیر می‌بینید اطلاعات تماس و کلمات کلیدی لینک‌دار نشان داده نشده است.

تبلیغ به ازای هر کلیک
نمونه یک تبلیغ کلیکی در نتایج جستجوی گوگل

تبلیغ برای خرید

کاربرانی که خرید یک چیز را در گوگل جستجو می‌کنند، ممکن است در صفحه نتایج با لیستی از گزینه‌های مختلف برای خرید کالای مورد نظرشان روبرو شوند. درست مانند آگهی‌های متنی، شرکت‌ها براساس قیمت کلمات کلیدی مربوطه، هزینه نمایش کالاهایشان در صفحه نتایج را پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال اگر به دنبال خرید لپ تاپ به صورت آنلاین بودید، با یک کاروسل از نتایج خرید به شکل زیر روبرو می‌شدید.

تبلیغات برای خرید
نمونه یک کاروسل و تبلیغ برای خرید

فهرست های طبیعی یا ارگانیک

گوگل علاقه زیادی دارد تا سرپ‌های خود را تا حد امکان برای کاربران راحت و مفید کند. هنگامیکه به نتایج جستجو نگاه می‌کنید، جزئیات بسیار کمی نگاه شما را به خود جلب می‌کند. این تصادفی نیست بلکه همه چیز طبق نظر طراحان انجام شده است. یادتان هست که در ابتدای این مقاله به تمام آزمون و خطاهایی که گوگل انجام می‌دهد اشاره کردیم؟ نتیجه همان چیزی است که امروز در سرپ مشاهده می‌کنید. نکته خوب در مورد این ویژگی‌ها این است که شما تا حدودی در نمایش دادن آن‌ها در فهرست‌های ارگانیک تاثیر دارید. در ادامه به برخی از ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که شما به طور منظم در فهرست‌های ارگانیک مشاهده خواهید کرد.

لینک آبی ساده

اگرچه «لینک آبی ساده» یک اصطلاح رسمی در سئو یا طراحی نیست اما گوگل تشخیص می‌دهد که مردم آن را به عنوان نتیجه جستجوی ارگانیک تلقی می‌کنند. به طور پیش فرض، همه نتایج سه چیز را نشان می‌دهند:

  • عنوان صفحه
  • آدرس اینترنتی
  • نوشته‌های توضیحات
لینک آبی در Serp چیست
نمونه یک لینک آبی ساده

بردکرامب

همچنین می‌توانید بردکرامب را تنظیم کنید. بردکرامب درست بالای عنوان نشان داده می‌شود و در واقع فقط موقعیت یک صفحه را در سلسله مراتب سایت نشان می‌دهد و نمایش آن به کاربر کمک می‌کند تا راحت‌تر در سایت شما گشت و گذار کند. ساده‌ترین راه برای افزودن این موارد بروزرسانی مسیرهای URL صفحات سایت است. با این حال می‌توانید این موارد را در در بین کدهای سایت خود نیز قرار دهید.

بردکرامب در Serp چیست
نمونه یک بردکرامب

دوره های آموزشی

با توجه به اینکه دوره‌های آنلاین از ویژگی‌های برجسته در چشم انداز دیجیتالی جهان است، گوگل توانسته جستجو و مرور آن‌ها را آسان‌تر کند. با استفاده از داده‌های ساختاریافته، اگر نام دوره‌ای را در گوگل جستجو کنید می‌توانید در نتایج جستجوی خود، دوره‌ها را به شکل زیر ببینید.

موضوعات آموزشی در Serp چیست
گوگل نتیجه جستجو در موضوع دوره های آموزشی را به این شکل نشان می دهد

تاریخ

گوگل به تازگی و به‌روز بودن اطلاعات اهمیت می‌دهد، زیرا این امر می‌تواند بر درستی و اعتبار برخی از نتایج جستجو تاثیر بگذارد. گاهی اوقات تاریخ‌ها را در فهرست‌های صفحه نتایج مشاهده خواهید کرد. تنظیم چنین مواردی مثل تاریخ نیازمند داد‌ه‌های ساختاریافته است و اگر وب‌سایت شما با سیستم‌‌های مدیریت محتوایی همچون وردپرس کار می‌کند، هیچ مشکلی از بابت تنظیم تاریخ نخواهد بود. در غیر این صورت شما باید تاریخ انتشار را به طور برجسته در صفحه نشان دهید و مطمئن شوید که قالب آن‌ها در تمام صفحات شما به شکلی یکپارچه قالب‌بندی شده است.

تاریخ گذاری در سرپ چیست
تاریخ مطالب نمایش داده شده در سرپ مهم است

بررسی صحت و اعتبار

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که در یک مقاله، ادعایی را بشنوید و از معتبر بودن آن مطمئن نباشید؟ اکنون با کمک فناوری‌ها جدید، گوگل می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای اینکه به کمک گوگل قابلیت تشخیص اخبار و ادعاهای راست و دروغ را داشته باشید، به المان ClaimReview نیاز دارید.

بررسی صحت و اعتبار در Serp چیست
در بعضی موارد صحت و سقم اطلاعات نیز توسط گوگل بررسی می شود

پرسش های پرتکرار

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین بخش‌های هر وب‌سایت،‌ بخش پرسش‌های پرتکرار است. هر بازدیدکننده‌ای می‌تواند با دیدن این بخش پاسخ سوالات احتمالی خود را بگیرد و همچنین بیشتر با آن وب‌سایت، شرکت یا کسب و کار آشنا شود. اگر سایت شما چنین بخشی را ندارد،‌ حتما این بخش را وب‌سایت خود اضافه کنید. اما اگر سایت شما دارای بخش پرسش‌های پرتکرار است، می‌توانید از کدگذاری FAQPage برای نمایش آن بخش در سرپ استفاده کنید.

پرسش‌های پرتکرار
نمونه نمایش پرسش های پرتکرار در سرپ گوگل

امتیازبندی

گاهی اوقات وقتی موضوعی را در گوگل جستجو می‌کنیم، در میان سایت‌ها و نتایج نمایش داده‌ شده می‌بینیم که تعدادی از وب‌سایت‌ها دارای امتیازبندی هستند. برای اینکه بتوانید امکان امتیاز دهی را از طرف مردم برای صفحات سایتتان ایجاد کنید باید کدهای لازم را در آن صفحه جایگذاری کنید. این امتیازبندی برای موارد زیر قابل انجام است:

  • کتاب
  • دوره
  • رویداد
  • روش انجام یک کار
  • کسب و کار محلی
  • فیلم سینمایی
  • محصول
  • دستور پخت یک غذا
  • نرم افزار یا اپلیکیشن
  • لینک‌های سایت

پیوندهای سایت در زیر لیست پیوند آبی ساده شما ظاهر می‌شوند و فرصت بیشتری در رتبه بندی برای کلمات کلیدی به شما می‌دهند. در حال حاضر نمی‌توانید این موارد را کنترل کنید زیرا گوگل آن‌ها را به صورت خودکار نمایش می‌دهد.

امتیازدهی در Serp
یک نمونه امتیازبندی مطالب در سرپ گوگل

جعبه جستجو در سایت ها

اگر سایت بزرگی دارید و انتظار دارید کاربران شما به جستجو در آن بپردازند، حتما باید استفاده از جعبه جستجو مستقیم در گوگل را در نظر داشته باشید. برای استفاده از این ویژگی، شما هم به افزودن قابلیت جستجو در سایت و هم به عنصر داده ساختاریافته وب‌سایت در صفحه اصلی نیاز خواهید داشت.

جعبه جستجو در سرپ چیست
نمونه جعبه جستجو در سایت ها

تصاویر بندانگشتی

گوگل مدتی است که در برخی موارد تصاویر بندانگشتی یا تامبنیل‌ (Thumbnail) سایت‌ها را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد و می‌توانید در برخی از جستجوهای خود آن‌ها را ببینید. معمولا این تصاویر بندانگشتی را برای ویدیوها و سایت‌های عکس محور مشاهده خواهید کرد.

تامبنیل‌ در Serp چیست
نمونه ای از تامبنیل‌ در سرپ

ویژگی های افزوده در Serp چیست؟

در کنار تمام جزییات و قابلیت‌هایی که تا اینجا درباره‌اش صحبت کردیم، گوگل همچنین تعدادی ویژگی بصری را برای بهبود تجربه جستجوی کاربران خود در نظر گرفته است. این‌ها همگی نتایج ارگانیک هستند و وب‌سایت شما با توجه به نحوه ساختاردهی محتوایش در میان این نتایج پدیدار خواهد شد.

اخبار: مقالات و داستان های برتر

معمولا زمانی که موضوع جستجوی شما در گوگل یک خبر باشد لیستی از داستان‌های برتر و مقالات مرتبط با موضوع جستجوی شما نمایش داده می‌شود. اگرچه که قبلا قسمت داستان‌های برتر توسط گوگل فقط در انحصار رسانه‌های خبری قرار می‌گرفت اما اکنون هر کسی که محتوای باکیفیت تولید می‌کند و با خط مشی‌های محتوای اخبار گوگل سازگاری دارد، می‌تواند در این جایگاه قرار بگیرد.

مقالات و داستان ها در Serp چیست
نمونه مقالات و داستان های برتر

کاروسل ها 

این‌که کاروسل‌ها در Serp چیست و چه چیزی را نمایش می‌دهد سوالی است که احتمالا برای شما پیش آمده‌است. کاروسل در واقع یک لیست افقی است که می‌توان با حرکت دادن آن از یک طرف به طرف دیگر، گزینه‌های مختلف آن لیست را مشاهده کرد. کاروسل در نتایج گوگل برای دوره‌ها، فیلم‌ها، رستوران‌ها و دستور پخت غذاها نمایش داده می‌شود. شکلی از کاروسل‌ها را در عکس پایین مشاهده می‌کنید.

کاروسل ها در Serp چیست
نمونه نمایش کاروسل ها

اسنیپت ها

شاید برای شما سوال پیش بیاد که اسنیپت در Serp چیست؟ اسنیپت یکی از قابلیت‌های گوگل این است که گاهی اوقات وقتی کاربر چیزی را جستجو می‌کند، چکیده‌ای از اطلاعات موردنظر کاربر را در ابتدای صفحه نتایج به وی نشان می‌دهد. گاهی اوقات زمانی‌که کاربر این چکیده را می‌بیند دیگر نیازی به باز کردن آن سایت ندارد. قرار گرفتن در بخش چکیده‌ها یا اسنیپت‌ها (snippets) کاملا ارگانیک است. چکیده‌ها در چند قالب مختلف نمایش داده می‌شوند. در تصویر زیر می‌بینید که وقتی کاربر نحوه انجام یک کار را جستجو می‌کند یک چکیده به او نمایش داده می‌شود.

نتایج مربوط به تصویر و فیلم در Serp چیست
نمونه نتایج مربوط به تصویر و فیلم

نتایج تصویر و فیلم 

اگر محتوای غنی مانند نتایج تصویری و ویدیویی در صفحه اول سرپ موجود باشد، حتما نمایش داده می‌شود. گاهی اوقات در بالای صفحه قرار می‌گیرند و بار دیگر آن‌ها را در میانه‌های صفحه نیز پیدا می‌کنید. برای رتبه و جایگاه خوب در میان تصاویر و فیلم ها، باید حتما توضیحات alt تصویر را بنویسید.

تایج مربوط به تصویر و فیلم سرپ چیست
نحوه نمایش نتایج مربوط به تصویر و فیلم

اطلاعات کسب و کارهای محلی

اگر در گوگل یک کسب و کار محلی یا یک مکان را سرچ کرده باشید، معمولا نقشه‌ای با لیستی از مشاغل نزدیک به محل حضورتان دریافت خواهید کرد. اگر بخواهید کسب و کار شما در این لیست قرار بگیرد، باید کسب و کارتان را در سرویس گوگل مای بیزینس (Google My Business) ثبت نام کنید. با استفاده از Maps Booking API می توانید امکانات دیگری مانند رزرو را نیز در آن قرار دهید. شما می‌توانید با ثبت کسب و کارتان در سرویس گوگل مای بیزینس و استفاده از سئو محلی در وب‌سایت خود در میان گزینه‌های این لیست قرار بگیرید.

اطلاعات کسب و کارهای محلی
نحوه نمایش اطلاعات کسب و کارهای محلی

بخش مردم همچنین می‌پرسند

وقتی چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید، جستجوهای مرتبط اغلب در جعبه‌ای به نام مردم همچنین می‌پرسند یا People also ask نمایش داده می‌شوند. اگرچه نمی‌توانید کنترل کنید که سایت شما در این بخش ظاهر شود اما می‌توانید از اطلاعات ارزشمند این بخش برای آگاهی درباره مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

بخش مردم همچنین می‌پرسند در Srep چیست
بخش مردم همچنین می پرسند

جستجوهای مرتبط

هنگام جستجو در پایین صفحه اول، لیستی از جستجوهای مربوط به موضوع موردنظر خود را پیدا خواهید کرد. می‌توانید از این بخش برای کسب اطلاعات مرتبط بیشتر یا برای اطلاع یافتن درباره کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

لیست جستجوهای مرتبط در سرپ چیست
یک نمونه لیست جستجوهای مرتبط

پنل اطلاعات گوگل در Serp چیست؟

این‌که پنل اطلاعات گوگل در Serp چیست و تحت چه شرایطی نمایش داده می‌شود بحثی طولانیست اما در این بخش به اختصار درباره آن صحبت خواهیم کرد. پنل اطلاعات گوگل در سمت راست بسیاری از جستجوهای گوگل نمایش داده می‌شوند. این قسمت توسط پنل اطلاعات گوگل ارائه می‌شود، که مجموعه‌ای متنخب از کل اطلاعات گوگل شامل افراد، مکان‌ها و چیزها به علاوه روابط آن‌ها است. این پنل با اطلاعاتی که از لیست‌های جستجو استخراج شده‌اند و الگوریتم‌های گوگل که آن‌ها را مهمترین اطلاعات می‌دانند، پر شده است. مفاهیم، مشاغل، برندها و افراد همه می‌توانند نمودار اطلاعات خود را در این پنل داشته باشند تا به کاربران نمایش داده شود. علاوه بر این شما می‌توانید بسیاری از ویژگی‌های سرپ ذکر شده در بالا را نیز در یک پنل اطلاعات، پیدا کنید.

در پنل اطلاعات گوگل برای این‌که کاربر اطلاعات بیشتری کسب کند، یک تعریف از موضوع سرچ شده همراه با نمودار یا عکس و لینک‌های مرتبط به وی ارائه می‌شود. به همین ترتیب مثلا وقتی نام یک برند را جستجو می‌کنید پنل اطلاعات گوگل درباره آن برند، حاوی برخی از اطلاعات ضروری برای جستجوگران در مورد آن برند است. اطلاعات ارائه شده در این پنل ممکن است کاملا طولانی باشد. در نهایت این‌که افراد و سازمان‌ها می‌توانند پنل دانش خود را داشته باشند. گوگل این موارد را به طور خودکار برای سایت‌ها و برندهای معتبر ایجاد می‌کند. با این حال کسب و کارها می‌توانند برای کسب و کار خود در گوگل مای بیزینس یک حساب کاربری درست کنند. وقتی کاربران نام آن کسب و کارها را جستجو می‌کنند، چیزی مانند یک پنل اطلاعات به آن‌ها نمایش داده می‌شود.

پنل اطلاعات گوگل
یک نمونه از پنل اطلاعات گوگل

فاکتورهای تاثیرگذار در نمایش Serp چیست؟

وقتی سرپ‌های گوگل برای اولین بار در ابتدای دهه 2000 به وجود آمدند، به نسبت ساکن بودند و تقریبا برای هر کاربر با استفاده از نسخه یکسان گوگل، به یک شکل نمایش داده می‌شدند. اما اکنون آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند. از یک طرف عوامل مختلفی در مورد جایگاه و رتبه قرارگیری هر سایت در لیست نتایج گوگل وجود دارد. علاوه بر این عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر ترتیب نتایج تاثیر می‌گذارند:

  • کاربران ثبت شده: اگر کاربر گوگل حساب کاربری داشته باشد و با آن حساب کاربری چیزی را در گوگل جستجو کند، نتایج جستجو با رفتار قبلی کاربر سازگار می‌شود و به نوعی نتایج جستجو را برای وی شخصی سازی می‌کند. البته به شرطی که کاربر در تنظیمات محافظت از داده وی، اجازه چنین چیزی را فعال کرده باشد.
  • سابقه مرورگر: اگر کاربری حافظه کش (Cache) مرورگر را خالی نکند، گوگل اطلاعات مربوط به جستجوهای قبلی را با استفاده از کوکی‌ها به دست می‌آورد و نتایج را براساس آن تطبیق می‌دهد.
  • موقعیت مکانی: اگر مکان‌یابی جغرافیایی کاربر فعال شود، گوگل تمام سرپ‌ها را با مکان کاربر سازگار می‌کند. به این ترتیب نتایج جستجو برای عبارت «خرید پیتزای بیرون بر» در لندن با نیویورک متفاوت خواهد بود. با ارائه دادن نتایج جستجوی محلی، این نتایج با سرویس کوگل مپس ترکیب می‌شوند و شما می‌توانید بطور مستقیم نشانی پیتزافروشی‌های در دسترس را در نقشه ببینید و نشان کنید.
  • دستگاه: اگر کاربری از طریق دستگاه تلفن همراه چیزی را در گوگل جستجو کند، نتایج جستجو متفاوت خواهد بود زیرا گوگل به عنوان مثال وب‌سایت‌های بهینه شده برای تلفن همراه را در سرپ به بقیه وب‌سایت‌ها ترجیح می‌دهد. در واقع گوگل می‌خواهد چیزی را به کاربر نشان دهد که وی بتواند به راحتی آن را بخواند و نیازش برطرف شود.

عوامل رتبه بندی در Serp چیست؟

الگوریتم‌های گوگل از صدها فاکتور مختلف برای تعیین رتبه‌بندی یک وب‌سایت در سرپ استفاده می‌کنند. پیش نیاز رتبه‌بندی این است که ربات گوگل یعنی Googlebot، درون یک صفحه خزیده و به اصطلاح آن را ایندکس کرده باشد یعنی آن را وارد لیست کرده و در صفحه اول برای یک کلمه کلیدی نمایش دهد. پس از انجام این مراحل به عنوان مثال، سرعت بارگذاری، کیفیت محتوا، کیفیت لینک‌های ورودی، تمرکز کلید واژه و بهینه سازی برای تلفن همراه، نقش مهمی را ایفا می‌کند. علاوه بر این، سیگنال‌های کاربر مانند نرخ بازگشت به سرپ (return-to-SERP) یا مدت ماندن در صفحه، در قرارگیری در صفحات نتیجه جستجو تاثیر دارند. گوگل همچنین رمزگذاری SSL را برای تصمیم‌گیری در مورد رتبه‌بندی یک وب‌سایت در نظر می‌گیرد.

اهمیت سرپ برای بهینه سازی موتور جستجو

به دست آوردن موقعیت بهتر در سرپ در مقایسه با رقبای همکار و هم‌رده، هدف اصلی سئو یا بهینه سازی موتور جستجو است. برای جذب هرچه بیشتر بازدید مخاطبان از طریق رتبه‌بندی خوب به صفحات وب خود، سایت شما باید بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را از منظر محتوا و نیز از نظر فنی ارائه دهد. علاوه بر این، اعتماد به وب‌سایت و همچنین لینک‌های داخلی و خارجی نیز نقش مهمی در رتبه‌بندی خوب دارد.

عنوان و توضیحات(متا) مقالات یا محصولات شما که در سایت قرار می‌دهید از اصلی ترین مواردی هستند که موتورهای جستجو چک می‌کنند و شما می‌توانید عنوان و توضیحات هر سایت را در صفحه‌ی serp مشاهده کنید. بنابراین رتبه‌بندی تنها عاملی نیست که به نرخ کلیک بالا کمک می‌کند بلکه عنوان متا و توضیحات متای بهینه شده می‌تواند توجه کاربران را به سایت مورد نظر جلب کند. در حالت ایده آل محتوای عنوان و توضیحات که در اسنیپت‌ها یا چکیده‌ها نمایش داده می‌شود باید شامل متنی جذاب و درگیرکننده باشد که کاربر را به کلیک کردن مجاب کند. بهبود محتوای اسنیپت‌ها بخش مهمی از بهینه سازی موتور جستجو و بخشی جدایی ناپذیر از بهینه سازی صفحات است.

اصول سئو بر این متمرکز است تا اطمینان حاصل کند که یک وب‌سایت در ده نتیجه اول سرپ (10 مورد برتر) قرار دارد زیرا 90٪ کلیک‌های کاربران بین این ده نتیجه توزیع شده است. یک اسنیپت‌ بهینه شده می‌تواند به افزایش نرخ کلیک و ورود به صفحه کمک کند. گوگل ادز یا تبلیغات گوگل یکی دیگر از مواردی است که در صفحه‌ی serp نمایش داده می‌شود و گوگل با اضافه کردن این بخش، ارزش گرفتن جایگاه در صفحات serp را چند برابر کرده است.

چشم انداز Serp چیست؟

سرپ‌ها بطور مداوم با نیازهای کاربران سازگار می‌شوند و یکسان باقی نمی‌مانند. به دلیل افزایش اهمیت استفاده از اینترنت تلفن همراه، توسعه آن‌ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت. می‌توان تصور کرد که وقتی کسی با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه جستجو می‌کند، اپلیکیشن‌ها یا لینک به گجت‌ها نیز در آینده در سرپ ظاهر خواهند شد و محتوای نتایج گوگل صرفا منحصر به وب‌سایت‌ها نخواهد بود. از جولای 2015 گوگل دیگر فقط یک ارائه دهنده سرپ نیست، بلکه یک سرویس‌دهنده نیز هست.

اکنون بیش از 30 ویژگی مختلف وجود دارد که گوگل از آن‌ها برای بهبود سرپ‌ها و ارائه تجربه بهتر به کاربران خود استفاده می‌کند. با آگاهی از این ویژگی‌های مختلف شما می‌توانید برای رتبه‌بندی در آن‌ها گام بردارید. بسیاری از آن‌ها مانند پنل‌های اطلاعات گوگل، شما را ملزم می‌کنند تا به یک برند شناخته شده و معتبر تبدیل شوید. با این حال شما باید بر روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا و تحقیق شده تمرکز کنید.

آیا تاکنون می‌دانستید که Serp چیست و چگونه می‌توانید از آن به سود خود بهره ببرید؟ آیا درباره این موضوع اطلاعاتی باقی مانده که در این مقاله درموردش صحبت نکرده‌ایم؟ ما در همیار آکادمی از خواندن دیدگاه‌های شما استقبال می‌کنیم پس دیدگاه‌ها یا تجربیات خود را در پایین همین مقاله برای ما بنویسید.

وردپرس تم | Serp چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا