دانلود مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه 2021

دانلود مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه 2021
لینک دانلود محصول
مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه
توضیحات: 30صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه حقوق، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
1-5. عدالت قضایی از منظر امام علی علیهالسلام
یکی از مهمترین حوزههایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بیعدالتی در آن، بیشترین ظلمها و حق کشیها صورت میگیرد قضاوت است.
عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حكم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حكم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنانچه امام علی علیهالسلام میفرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره كردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (كلینى، 1407ق:ج7، 413)
…………………..
2-5. آثار اجتماعی عدالت قضایی
1-2-5. پرداخت حقوق هركس مطابق با عمل وی
یكی از اثرات اجرای عدالت قضایی این است كه به هر كارگزاری مطابق با میزان عملی كه انجام داده است، پاداش داده میشود و فرقی ندارد كه این افراد از چه موقعیتی در جامعه برخوردارند، چنانچه امام علی علیهالسلام در نامه 53 نهجالبلاغه به مالكاشتر امر مینماید: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهجالبلاغه، نامه53، ص434)
………………….
2-2-5. برابری طرفین دعوا در قضاوت
عدالت قضایی اقتضا میكند كه قاضی در تمام موارد میان طرفین دعوا برابری را رعایت كند و به طور یكسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونهای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنانكه امام صادق از امیرالمؤمنان علی علیهالسلام روایت كرده است: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره كردنها و نگاهها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (كلینى، 1407ق: ج7، 413)
………………….
3-2-5. برپایی حق و تساوی در رعایت حقوق مردم
امام علی علیهالسلام حكومت را در این جهت میخواست كه به وسیلهی آن بتوان حقوق و قوانین را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروایی و تجاوز را بازداشت: «والله لَهِیَ أَحَبُّ إِلیَّ من إِمرتكم، إِلاّ أَن أُقیم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا این كفش نزد من از امارت و حكومت بر شما محبوبتر است، لكن (من قبول چنین امارت و حكومتى نمودهام براى اینكه) حقّى را ثابت گردانم یا باطلى را بر اندازم.» (نهجالبلاغه، خطبه33، ص76)
………………
4-2-5. عدم طمع نزدیكان قاضی و امیدواری سایرین به عدالت وی
………………….
5-2-5. ایجاد امنیت اجتماعى
………………
6-2-5. عدم زورگویی و درازدستی یكی از طرفین دعوا بر دیگری
……………..
7-2-5. سعادت و آرامش
………………….
8-2-5. حمایت از حقوق مردم و صاحبان حق
……………….
9-2-5. مهلت دادن به كسی كه شاهد غایبی دارد در مجلس قضاوت
……………….
10-2-5. پرهیز از قضاوت با ظنّ و گمان غیر معتبر
………………..
فهرست منابع و مآخذ
دانلود مبانی نظری آثار اجتماعی عدالت قضایی، امام علی، نهج البلاغه 2021
لینک دانلود محصول